Nominerade

De nominerade


Om Du som utpekad organisation har invändningar mot nomineringarna kontaktar Ni oss på Dum@Dumpucko.se.


Men då måste Ni ha ett bra underlag som visar att det som står här är felaktigt. Vi granskar alla nomineringar och kräver "bevis" för att nomineringen bygger på korrekt underlag, detsamma gör vi naturligtvis vid invändningar mot det vi skrivit.


De senaste nomineringarna som har kommit in är följande. 


Exaktafoto.se och Collagefoto.se

De flesta föräldrar vill naturligtvis ha ett foto på sina barn från varje årskurs. Men hur går egentligen upphandlingen av det fotograferande företaget till? Priserna är snarlika och de paket man kan beställa är också snarlika. Ovanstående firmor har märkligt nog även kontor på samma adress i Malmö. Fast huvudkontoren har säte i skilda städer. Det ser även ut som om man har olika personer i sin ledning och sina styrelser. Så det är nog bara våra konspiratoriska gener som gör oss lite misstänksamma.


Tittar vi på priserna så är dessa rejält höga. Dessa två företag måste ha en rejält hög marginal i sin prissättning. Gör man en prisjämförelse ligger man väldigt nära varandra i pris.


Nåväl, hem kommer fotopaketen eller så får man logga in på deras hemsidor för att välja just sitt paket. Leveranstiden är lång, men man tar betalt direkt (finns oftast flera betalningsalternativ, ibland förknippad med en extra kostnad).


Ofta beställer föräldrarna även skolkatalogen och i sina paket även gruppfotot på den egna klassen.


När det kommer till skolkatalogen verkar man ha en rejält lång leveranstid. En av våra korrespondenter kontaktade båda ovanstående företag (barn i olika skolor) för att höra vart skolkatalogerna tagit vägen. Det ena företaget svarade i princip bara "de kommer senare" och det andra att man skulle höra av sig om man inte fått katalogen om 8 veckor.


En leveranstid om 2-4 måander således, om man räknar från när själva skolfoto levererades. Och från beställning till leverans tar det också några veckor upp till drygt en månad.


Acceptabelt? Vi tycker inte det, varken priset eller leveranstiden är acceptabel.


Skolkatalogen bör betalas först när de kan leverera, inte flera månader innan leverans.


Bankerna ger idag ingen ränta, så företagen tjänar inte på detta, men de får en bra s k "Cash-flow" och får in pengarna innan de levererar. Om de går omkull, vad händer då med skolkatalogen? 


Vi föreslår följande alternativ vid köp av skolfoto.


1. Beställ bara ETT foto, inget paket, scanna detta foto och framkalla fler foton hos någon av alla nätleverantörer som printar foton från digitala förlagor. Det är oftast förvånansvärt billigt.


2. Gå till din lokala fotoaffär, där du tar foton till körkort osv. De är proffs och kan ge dig ett foto (oftast 4 små bilder) till ett rimligt pris. Du kan säkert även få det i en digital kopia om du tar med dig men minnespinne/minneskort.


3. Väl ett betalningsalternativ som medger att du betalar först vid leverans, och då utan extra avgifter. Du får säkert ändå vänta på leveransen av skolkatalogen.



Cykelservice i Arenastaden - Cykelservice.Nu

Det här verkar vara en mindre seriös firma som bedriver Cykelservice i Arenastaden.


13 oktober 2020

Byte av slang vid punktering, kostnad 290 kr, enligt prislistan på webben 280 kr.


17 november 2020

Punktering på samma cykel igen.

Byte av slang.


18 November 2020

Morgonen efter fanns det ingen luft i bakdäcket. Det gick med svårighet att pumpa upp för att möjliggöra transport till Cykelservice.


Cykelservice tar emot cykeln och rekommenderar byte av såväl däck som slang eftersom originaldäcket (cykel från Decathlon) är för ”mjukt”.


Cyklisten och Cykelservice enas om att sätta på ett nytt däck, som de rekommenderar. Detta däck ska tydligen stå emot punktering bättre än cykelns originaldäck.


Märkligt, Decathlon säljer nog ganska många tusen cyklar varje år, de är väl en av de största sportkedjorna i världen. Säljer de sina cyklar med dåliga däck?


Cykelservice återkommer under dagen till cyklisten. De har bytt slang och hittat en metalltråd i däcket. Borde man inte ha hittat denna metalltråd redan den 17 november och tagit bort detta? Det var denna tråd som orsakade punkteringen den här gången.


Man har dock inte bytt däck som man enats om på morgonen.


Cyklisten bad dem nu att byta byta däcket, eftersom det tydligen är förfärligt ”mjukt”. Kostnaden för däck och slang blev 388 kr.


Normalt när man gör fel, t ex missar en metalltråd då man byter slang, står cykelfirman för denna kostnad. Däcket fungerade ju bara för hemfärd från cykelfirman. Under natten läckte ju all luft ur däcket och det var svårt att pumpa upp igen.

 


Nej, den här typen av företag, som inte ens har rätt prislista på sin hemsida, som inte tar ansvar för dåligt utförda arbeten rekommenderar vi absolut inte.


Ska du utföra cykelservice i närheten av Arenastaden rekommenderar vi Decathlon eller någon annan firma i närheten.


Det finns något som kallas för ”punkteringsfria däck”, men enligt några av de cyklister som vi talat med är de inte punkteringsfria. Dessa får också punktering, men det kanske kräver en större skada för att de ska gå sönder.


De kanske inte är lika ”mjuka” som Cykelservice hävdar att däcken på cyklar från Decathlon är.


I en test vi tagit del av framkommer även att cykeln blir mer trögcyklad med ”punkterinfria däck”.


Det kanske är värt risken för punktering lite då och då. Ta med en sån där ”punkteringsfix” när du cyklar, dessa fixar mindre hål ganska effektivt. Har man även med sig en CO2-driven cykelpump klarar man det mesta under färden.


Dessa två komponenter kostar ca 270 kr tillsammans. Det är billigare än att lämna in cykeln på Cykelservice.Nu.


Totalkostnaden där för att fixa en punktering hos dem blev ju 290 + 388 kr, totalt 678 kr. 



Harald Nyborg - Harald-Nyborg.se

Vi fick ett mail från en av våra läsare som beställt lite produkter från Harald-Nyborg.


Denne var inte nöjd med Harald-Nyborgs leverans (2-5 dagar) och försökte kontakta deras kundtjänst, initialt med mindre framgång. Efter att äntligen ha fått kontakt med deras kundtjänst lade läsaren upp ett omdöme på Trustpilot.se. 


Omdömet lades in 2020-11-05 och redan på morgonen 2020-11-06 hade omdömet anmälts av Harald Nyborg och stoppats/mörkats ned av Trustpilot.se. Anmälan från Harald Nyborg baserade sig på att omdömet bröt mot Trustpilots regler. Trustpilot ska nu granska omdömet för att se om det bryter mot deras regler.


Vi har läst Trustpilots regler och konstaterat att det enda egentliga skälet till att omdömet kan stoppas enligt dera regler är att en individ anges vid namn, personen som svarade i deras kundtjänst. Harald Nyborg kanske bara har en person anställd med detta namn hos sig, och i så fall kan man tolka det som personuppgift.


Det aktuella namnet innehas av 48 255 personer, enligt Wikipedia gällde detta år 2005. Några har säkert tillkommit och fallit ifrån.


Här är det omdöme som lades in på Trustpilot.se, kursiv stil.


Jag lägger en beställning söndagen 1 november. 


Leveranstiden ska vara 2-5 dagar och varorna finns i lager.


Den 4 november mailar jag kundtjänst eftersom chatfunktionen är stängd. 


Den 5 november provar jag chatfunktionen, det går iväg ett mail istället för att en chat öppnas.


Med tanke på alla andra omdömen som skrivits om Harald Nyborg här är jag inte så förvånad. 


6 % ger en "stjärna" och vissa anger att de inte ens vill ge det betyget. 


3 % ger 2 "stjärnor". 


Kära Harald Nyborg, 9 % av era kunder är MYCKET missnöjda.


Jag fick nyss, torsdag 5 november, ett svar från Harald Nyborg och en NAMNET-BORTTAGET.


”Jag ser att musfällorna inväntas först i nästa vecka från vårt huvudlager. Så det dröjer några extradagar på din order att komma fram, jag beklagar detta.

Vi är i högsäsong så leveranstiderna är något längre än normala 2-5 arbetsdagar.

Om det inte funkar att ta emot eller att vänta så återkom så får vi makulera din order. 

Beklagar väntetiden!”


Jag svarade direkt med en fråga om de kan garantera en leverans under nästa vecka samt att de nu får ytterligare en stjärna/urkasst på Trustpilot.se. De hamnar nog även på Dumpucko.se en konsumentsida.


Vi får väl se hur länge det dröjer innan jag får svar på denna fråga.


De hade ju inte heller någon tanke på att informera mig om att de inte kunde leverera beställda varor inom 2-5 dagar utan att det ska ta mer än en vecka (arbetsdagar). 


De borde nog se över sitt IT-system.


De kanske skulle lägga mer tid på att ta hand om sina kunder och sköta sina lagersaldon än att besvara dåliga omdömen här. 


Om man gjort det så hade det kanske inte varit så många dåliga omdömen. 


Att bedriva e-handel med denna kvalitet håller inte i längden, så på sikt kommer det inte bara vara butikerna som stänger ned, för ingen accepterar dessa förhållanden.


Men Harald Nyborg skriver väl så vanligt att "de ska se över rutinerna". Det har ju inte fungerat än så länge.


Lite andra exempel på hur e-handel ska och måste fungera.


Tisdag 3 november, beställde ett tangentbord från Inet.se. Onsdag 4 november leverans (Göteborg-Stockholm).


Onsdag 4 november, beställde en batteriladdare hos Kjell & Co, den kom idag torsdag 5 november (Malmö-Stockholm).


Tisdag 4 november, beställde ficklampor från Amazon.se, aviserad leverans fredag 6 november (Tyskland-Sverige). Och det ser ut som om leveransen håller, lämnade Danmark i morse.


Rekommendationen blir således enligt nedan.

Handla aldrig något från Harald Nyborg, de är inte seriösa, tar inte hand om sina kunder och verkar ha ett uselt IT-stöd eftersom så många rapporterar att saldot på deras hemsida är rena fantasier. Det som ska finnas i lager finns inte i lager och de återkopplar inte alls med information om detta. Det finns bättre saker än att leka bank åt Harald Nyborg, man tar betalt, men man levererar inte som utlovat.


Nu kommer det säkert ett svar som alla tidigare kritiker har fått, att lagersaldot tyvärr inte stämmer, bla bla bla. SKÄRP ER ISTÄLLET och gör de förbättringar som ni löpande utlovar i era svar.


Korrigering 1 (av läsaren) - beställningen gjordes 2020-10-31.


Korrigeringen 2 (av oss) - vi tog bort namnet på personen i Harald Nyborgs kundtjänst. Kvarvarande stavfel står läsaren för.


Det har hänt lite sedan dess, redan 2020-11-05 fick vår läsare i ett mail information från kundtjänst om att produkterna finns i deras huvudlager och att de får leverans två gånger i veckan. De kan dock inte garantera när leveransen kan nå kunden.


Vi tolkar det som att deras huvudlager finns i Danmark. Det kan tyckas märkligt att det fortfarande står att musfällorna finns i lager på deras svenska hemsida. Vi kollade just nu, och där står det tydligt och klart "i lager".


Betyder detta att jag kan ha ett lager i Kina och sedan skriva "i lager"? Det tycker i alla fall inte vi på Dumpucko.se är helt ok.


Det vår läsare skriver i sitt omdöme stämmer väldigt väl med vår uppfattning efter att ha tagit del av alla underlag. Man har tagit sig tid att dagen efter omdömet, före 07.00 stoppa omdömet hos Trustpilot.se. 


Hade det inte varit bättre att korta ned svarstiden till kunderna och vidta de åtgärder som behövs för att ha ett korrekt lagersaldo? Man utlovar detta i många av de negativa omdömen som finns på Trustpilot.se. Men det tycks inte hända något.


Vår bedömning är att man absolut inte ska handla något från Harald Nyborg (harald-nyborg.se) om man vill vara säker på att få sina produkter inom utlovad leveranstid. Eller egentligen inte alls, det tycks även förekomma att man säljer produkter som man inte kan leverera alls.


Uppdatering 7 november 2020: Vår läsare fick idag ytterligare ett besked från Harald Nyborg, se nedan.


Uppdaterat 7 november: Jag fick i fredags 6/11 ett svar från Harald Nyborgs kundtjänst. Chatten stängdes tillfälligt av eftersom belastningen var alltför hög, och en person klarar inte av att hantera mail och chat samtidigt. Detta är irriterande, men är folk sjuka får man naturligtvis ta hänsyn till att frisk personal blir överbelastad. Personen i kundtjänst som jag hade kontakt med har varit mycket trevlig i vår korrespondens! Kundtjänst kan ju inte rå för dåligt logistiksystem som säger att saker finns i lager när de inte finns i lager (eller i ett centrallager).

Uppdaterat 9 november:  saren fick nyss ett nytt besked från Harald Nyborg enligt nedan.

"Gällande din order: 1200030487 har tyvärr Produkterna 8500 Musfälla trä 3-pack & 6314 Ekerreflexer 10st du beställt tagit slut i lager. Vi beklagar detta.
Ny leverans förväntas komma in Tidigast inom 1-2 veckor och vi kommer då att sända ut er beställning så snabbt vi kan.

Skulle du inte vilja invänta leverans utan vill ta bort produkten/erna från din order och att vi sänder resterande eller att du önskar makulera ordern, vänligen svara på detta mejl."

Det är uppenbart att det inte går att lita på Harald Nyborg och deras lagersaldon.


Räknar man med 2 veckors leveranstid till produkterna kommer i lager och ytterligare en vecka för att läsarna ska få sakerna 5 veckor totalt. Observera att produkterna kommer i lager TIDIGAST om 1-2 veckor.


Beställda måltavlor kan köpas i närmaste sportbutik, typ XXL, reflexerna är dyrare på Jula men finns i butik och lager, musfällor finns att köpa i många butiker, Dollarstore säljer t ex ett 4-pack för 10 kr, 2,50 kr fällan (Harald Nyborg ca 5 kr fällan).


Vi kontrollerade precis deras hemsida, enligt den så finns såväl reflexer för ekrar som musfällor i lager.


Toppenföretag, eller hur.


Vi konstaterar även att Harald Nyborg fått många fina omdömen på Trustpilot efter att vår läsare lagt in sitt omdöme, som stoppades av Harald Nyborg eftersom läsaren nämnt förnamnet på en i kundtjänst i sitt omdöme.


Vi kommer att granska Trustpilot.se, men vill ni inte vänta på denna granskning så kan ni läsa vad PC-tidningen skriver om Trustspilot.se, det är bara att Googla. Helt klart är att det är ganska lätt att manipulera omdömen.


Vi anklagar naturligtvis inte Harald Nyborg för att manipulera omdömen och själva skriva fina omdömen på Trustpilot. Fast om de vill det så är det extremt enkelt att göra detta.



Trustpilot.se

Se även ovanstående kring Harald Nyborg. Trustpilot.se är snabba med att mörka ned omdömen, men man verkar inte vara lika snabb med att återkoppla till den som gjort omdömet.


Deras opartiskhet kan också diskuteras. Företag betalar för deras utökade tjänster. Man lever således på de företag som finns på Trustpilot.se.


Vi tycker att detta är helt ok, man måste ju leva på något, men detta påverkar företroendet för opartiskheten rejält.


Sedan kan man undra hur bra koll de har på de personer som gör omdömen. Tittar man på just Harald Nyborg så har de fått 5 stjärnor efter vår läsares omdöme. Vem gjorde dessa omdömen?


Spårar Trustpilot.se vilka som gör omdömen? Hur säkerställer man att inte företagen fuskar med omdömen? Vi tycker inte riktigt att man redovisar detta på sin hemsida.


Flera av oss på Dumpucko.se är granskande journalister, flera av oss arbetar för två av de största mediakanalerna i Sverige, bl a med konsumentområdet.


Vi överväger just nu att göra en djupare granskning av Trustpilot.se och liknande tjänster. Vi får en känsla av att allt inte står riktigt rätt till, inte minst med tanke på oberoendet.


Dumpucko.se kommer även fortsättningsvis vara gratis och kommer framöver även söka utgivningsbevis, då kan vi vara lite tuffare i våra "uthängningar".


Benders

Benders som säljer takpannor som vittrar sönder och som inte tar ansvar för detta. Vi har tagit del av korrespondensen mellan Benders och korrespondenten, den är riktigt humoristisk.


Har du också haft problem med Benders takpannor? Maila oss gärna och berätta om vad som hänt.


Ska du köpa betongtakpannor, välj ett annat fabrikat än Benders. 


Mer information om detta ärende hittar du här.



Mazda

Deras bilar med röd färg har problem med lacken. Den lossnar vid stenskott (flagnar runt stenskottet) och färgen lossnar även vid handtvätt (färgflagor fastnar på svampen).


Mazda verkar även ha andra problem med sina bilar, backkamera som verkstaden inte får igång, den fungerar ibland, och ibland inte. Spolare för lysen som inte åker in när det är kallt. Backspeglar som inte kan fällas ut/in vintertid. Har du också haft problem med din Mazda, maila oss gärna och berätta om vad som har hänt.


Vår korrespondent har fått bilen omlackerad två gånger, lackfirman vägade dock att åtgärda de fel som kvarstår.


Reflex Autolack, Vällingby, Stockholm

Detta hänger saman med nomineringen av Mazda ovan.


Lackering ett.

Allt som lackats har apelsinskal, d v s att lacken ser ut som ett apelsinskal. Man lackerade inte hela bilen. Baklucka, bakre stötfångare, backspeglar, dörrhandtag har originalfärgen och den avviker mycket från den nya färgen.


Man lyckades även förstöra skärmbreddarna (plasten runt bakdäcken) så att bilförsäljaren var tvingade att beställa nya. Man sa dock inget om detta till bilfirman. Smart.


Bilen lämnades ut smutsig, både ut och invändigt. Motorrummet var fullt av slipdamm.


Lackering två.

Nu har bilen i stort sett samma nyans. Men man slipade en kantlist mot vindrutan men lackade bara ca 1 dm av denna kantlist. Man glömde också att sätta fast båda plastlisterna på taket. Den ena lossnade när man rörde vid den och den andra var loss i framkant. Man har också lyckats missa i klarlacken vid ena bakdörren.


Vid möte med bilförsäljaren (som hanterar garantifrågor) och lackfirman Reflex Autolack blir ansvarig/ägaren sur och otrevlig. Felet vid ena dörren tänker han inte åtgärda och den yta som slipats men inte lackats gör han inte heller något åt. Bilförsäljaren försöker åtgärda plastlisterna men den ena går inte att åtgärda.


Bilförsäljaren hade denna gång, trots att det inte var deras ansvar utan Reflex Autolacks ansvar, tvättat bilen ut och invändigt samt rengjort motorrummet. Möjligtvis att det var lite synd att de polerat den nya lacken så att det blev poler-repor. Men å andra sidan, det hade det nog blivit på sikt i alla fall.


En bostadsrättsförening i Blackeberg

Styrelsen låter inte medlemmarna få insyn i verksamheten hamnar högt på listan i år. Vi har fått ett flertal mail om samma förening.


Föreningen tycks vara klubben för inbördes beundran där man håller på all information. Inte riktigt så en ekonomisk förening ska fungera kanske. Mer information inom kort.



Webbutiken www.miniinthebox.com

Vi har fått många mail kring denna nätbutik. Det verkar vara en kinesisk leverantör som utlovar leverans inom 15-18 dagar.


Senare visar det sig att leveransen kan ta upp till 90 dagar beroende på vädret. En av våra korrespondenter beställde ett armband till en Fitbit Charge HR för 87 kr inklusive tull och någon slags försäkring (ny produkt om den som skickats inte kommer fram).


Leveranstiden angavs till 15-18 dagar. Efter en månad fick denne besked om att leveransen kommer i mitten av september. Nu i september kom beskedet, efter förfrågan, att leveransen kommer i mitten av november. Då har det gått ca 90 dagar.


Vi tror dock att denna kund inte kommer att få någon leverans alls.


Slutsatsen blir att man inte ska beställa något alls från denna leverantör.


Om man nu inte kan betala på samma sätt som de levererar.


Betalning kommer inom 15-18 dagar, nån månad.....inom 90 dagar beroende på vädret.


Efter många påstötningar skulle leverantören skynda på Postnord så att leveransen kom fram. Jodå, ett sms kom från Postnord om att de ville ha 17 kr i moms och 75 kronor i administrativ avgift.


Så en vara för 87 kr blev plötsligt väldigt dyr, 92 kr för att få in varan i landet. 


Information om moms och tull finns på leverantörens hemsida, om man letar väldigt noga. Men varför säljer man då på kunderna en försäkring mot tull och moms? Det har vi ingen aning om, men något lurt är det.


Kunden fick leveransen, 2019-09-26. Fantastiskt. Men armbandet var fel, det passade inte till en Fitbit Charge HR, trots att det står att den ska göra det på produktbeskrivningen.


Så nu har kunden förlorat 87 kr till leverantören och ytterligare 92 kr till Postnord (75 kr för deras hantering, 17 kr i moms). Det var 179 kr rakt ned i papperskorgen.


Kunden har inga som helst planer på att returnera det felaktiga armbandet. Denne köper helt enkelt ett nytt aktivitetsarmband för ca 500 kr, inte ett Fitbit, men det fungerar nog ändå.


Har du egna erfarenheter från leverantören? Maila oss och berätta om vad som har hänt.


Hos oss blir i alla fall leverantören svartlistad, tillsammans med övriga leverantörer som hamnat hos oss.


Teleoperatören Tre

Man erbjuder mobilt bredband med obegränsad surf för 399 kr i månaden. Här skulle det inkluderas router, Google Chromecast Ultra, Google Home mini. Korrespondenten skulle uppgradera från sitt tidigare abonnemang med 100 GB per månad.


Det ny abonnemanget skulle starta när "paketet" var skickat. Problemet var bara att Tre inte hade några routrar hemma. Så nu sitter kunden med kostnaden för sitt gamla abonnemang med begränsad surf. 


Det är oklart om kunden ska betala för både sitt gamla och sitt nya abonnemang.


Det är oklart när Tre lyckas leverera sitt paket till kunden, för de vet inte själva när routern dyker upp så att ett komplett paket kan skickas.


Ett förslag till Tre är att man direkt initierar den nya tjänsten när kunderna uppgraderar sina abonnemang. Kunden har ju redan router och ett fungerande SIM-kort.


Det känns lite 80-tal över Tre's tjänster.


Chatsupporten är inte heller någon höjdare enligt kunden. Denne loggar in med Bankd-ID. Får sedan ett antal frågor om sitt abonnemang av "chatmottagaren". Alla frågor besvaras korrekt.


Chatmottagaren hos Tre säger att det är fel uppgifter. Kunden anger samma uppgifter igen.


Chatmottagaren säger att det är fel och avslutar chatten.


Fin kundsupport. Kunden kommer sannolikt att avsluta tjänsten (distansköp) och ta motsvarande tjänst via Boxer (och ComHem) för 299 kr i månaden.


Tre har dock mycket bra personal i sin kundtjänst i normala fall, vi får väl hoppas att den som satt i chatten bara hade en otroligt dålig dag när kunden ringde.